LEERLING
NEDERLANDS

Schrijven over je pelgrimsreis naar de Pater Karel Kapel

Inleiding

Met je klasgenoten heb je de Pater Karel Kapel bezocht.
Kijk eens terug op die ervaring door middel van het schrijven van een ‘dagboekfragment’.

  • Aantal leerlingen per groep: 1-2

  • Tijdsduur: plm. 1 uur

Pen en papier / computer of laptop met printer

Schrijf een ‘dagboekfragment’ van ongeveer 1 A-4tje over jouw ervaring bij de Pater Karel Kapel. Beschrijf hoe je jouw bezoek hebt ervaren. Onderstaande vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Hoe was het om naar de Pater Karel Kapel toe te gaan?
  • Was het voor jou een vreemde plek? Of ben je al vaker in een kapel of kerk geweest?
  • Wat dacht je toen je er was?
  • Waardoor kreeg je die gedachten?
  • Hoe voelde dat?
  • Kun je deze ervaring vergelijken met iets dat je al eerder hebt meegemaakt in je leven? Welke ervaring was dat? Waardoor lijken ze op elkaar?
  • Kun je een ervaring beschrijven die bijna tegenovergesteld was aan jouw ervaring in/rondom de Pater Karel Kapel? Welke ervaring was dat? Waarom verschillen ze zo van elkaar? Wat betekenen deze twee verschillende ervaringen voor jou?
  • Heeft jouw bezoek aan de Pater Karel Kapel je verrast?
    Zo ja, waarmee? Wat deed dat met jou?
  • Kun je je voorstellen dat mensen naar de Pater Karel Kapel toe gaan?
    Waarom bijvoorbeeld?
  • Zou je nog eens terug willen gaan?
    Waarom wel? Wanneer bijvoorbeeld?
    Waarom niet?

Voorbeelden

Dagboekfragment boek ‘ Kruistocht in spijkerboek’

‘Ik genoot. Zó woest, ongerept, puur en niet door mensen bedorven had ik de Alpen nooit gekend. Wat een wereld! Geen tankstations, geen industrie-steden in de dalen. Geen torenflats of bungalowdorpen op de hoogvlakten. Slechts hier en daar een hoopje armelijke hutten van boeren of schaapsherders, burchten boven de dalen, wat akkers op vruchtbare gedeelten en verder: een leeg land. Slechts beheerst door de dieren, door wilde plantengroei, door de overal aanwezige rotsen. Geen tunnels en asfaltwegen, maar slingerpaden die in het niets eindigden en ons soms noodzaakten een heel stuk terug te gaan. Woeste ravijnen zonder brug, die toch moesten worden overgestoken. Geen stuwdammen, geen elektriciteitscentrales. Niets dan het rauwe bergland, onverbiddelijk, steenhard: een uitdaging aan onze kracht en moed.’

Thea Beckman – Kruistocht in spijkerbroek

Dagboekfragment bezoek ‘Taizé’

‘Er is geen preek, geen belerend verhaal. De liederen zijn simpel en bevatten veel herhalingen. En er is veel stilte, rust, eenvoud en verdieping.

Een Taizédienst bestaat uit zang die afgewisseld wordt met momenten van stilte. Daar komt bij dat de sfeer goed is: in Frankrijk hebben de broeders aan jongeren gevraagd welke kleur hen aanspreekt en dat bleek oranje te zijn. Dat is de kleur van Taizé geworden, met veel gedempt licht.

De lage drempel maakt dat jongeren uit zowel rooms-katholieke als protestantse hoek zich tot Taizéactiviteiten aangetrokken voelen. Zelfs mensen die niet gelovig zijn komen mee naar de bijeenkomsten.

Naast de gemeenschappelijke gebedsdiensten en de gespreksgroepen, koken we ook samen en doen we de afwas. We lachen met elkaar en luisteren naar elkaar. Ook helpen alle jongeren waar ze kunnen. Dat voelt heel bijzonder!

Ik verheug me erop om volgend jaar weer terug te komen.’

Jeroen over de samenkomsten in Taizé

De andere creatieve opdrachten